Tips voor voeding vóór een training

Eet niet te veel koolhydraten vlak voor het voetballen

Een goede voetballer kan niet zonder gezonde voeding. Om tot prestaties op het veld te komen is het van groot belang om op het juiste moment het juiste voedsel tot je te nemen. Anders kan het zomaar zo zijn dat je tijdens een wedstrijd of training zonder energie komt te zitten, en dat wil je niet. Ook in de laatste minuut wil je nog net zo hard achter een bal aan kunnen rennen als in de eerste. Maar wat is juiste voeding en wanneer dien je dit tot je te nemen? Vandaag, in tips van personal trainer en voedingsdeskundige Miraldo van Genderen, tips voor de perfecte voeding vóór een training.

- Gebruik een dag voor de training of wedstrijd veel koolhydraten. Die zorgen ervoor dat de glycogeenvoorraden goed gevuld zijn. Glycogeen zorgt voor energie en wordt vooral opgeslagen in de spieren. Maaltijden waarin je veel koolhydraten vindt en die dus zorgen voor een energiek gevoel tijdens het voetbal, bevatten bijvoorbeeld: bruine/volkoren/zilvervliesrijst, zoete aardappel, bruine/volkoren pasta.

- Ga twee uur voor het voetbal niet meer te uitgebreid eten. Doe je dat wel, dan vergroot dat de kans op maag- en darmklachten tijdens de training. Maar het blijft nog altijd een voorkeur, want niet ieder lichaam is hetzelfde. Sommige mensen nuttigen een paar uur voor een workout nog een goede maaltijd en vinden dat juist fijn. Test vooral wat voor jou werkt!

- Zorg ervoor dat je laatste maaltijd voor het voetbal bestaat uit maximaal 70 tot 80 gram koolhydraten. Kies bij voorkeur voor voeding die laag is aan eiwit, vet en vezels. Bijvoorbeeld (zoete) aardappel, (volkoren)pasta, (bruine/volkoren/zilvervlies)rijst, (volkoren)brood of een maaltijdsoep van aardappel of rijst. Eet je voor de training of wedstrijd geen koolhydraten, dan bestaat de kans dat je bloedglucose te laag wordt en je symptomen krijgt als duizeligheid, hoofdpijn, hartkloppingen of honger. Eet je te veel, dan heb je kans op maagklachten of is het zwaar om alle fysieke inspanningen goed uit te voeren.