Mijn naam is Mauro van de Looij (25 jaar) en ik ben een afgestudeerd Sport- & Prestatiepsycholoog (UvA). Aankomend seizoen ben ik jeugdtrainer binnen het project FUNdament bij VVV-Venlo F1. Enkele jaren geleden heb ik zelf gevoetbald in de jeugd van FC Eindhoven en je begrijpt wel dat ik gek ben op voetbal. Daarnaast houd ik van reizen en muziek. Ik wil graag mijn kennis en ervaring met je delen om je te helpen een betere voetballer of trainer te worden!

Dit is mijn eerste column voor Voetbalomgeving. Ik zal maandelijks gaan schrijven over psychologie in het voetbal. Je kunt hierbij denken aan: hoe krijg ik meer zelfvertrouwen, hoe zorg ik voor een goede concentratie en hoe word ik beter in voetballen.

In deze eerste column geef ik je alvast 6 tips om geconcentreerder en vol zelfvertrouwen een wedstrijd in te gaan.

1. Gebruik de warming-up goed!



Een warming-up dient natuurlijk vooral voor het opwarmen van je spieren, zodat je tijdens de wedstrijd vol aan de bak kunt en geen blessure oploopt. Maar wist je dat een goede warming up ook kan leiden tot meer concentratie? Beleef de warming-up alsof het de wedstrijd is want dan kunnen je hersenen zich voorbereiden en zullen zij actiever zijn waardoor jij geconcentreerder aan de wedstrijd kunt beginnen. Als jij loopt te prutsen tijdens een warming-up dan is de kans veel groter dat je niet scherp en geconcentreerd aan de wedstrijd begint. Je geeft je hersenen dan niet de kans om zich klaar te maken voor de wedstrijd.

2. Accepteer dat je fouten maakt.



Heb jij Cristiano Ronaldo, Lionel Messi of Arjen Robben weleens alles goed zien doen in een wedstrijd? Dat is onmogelijk! Zelfs zij maken fouten en mogen die maken. Van die fouten kunnen ze leren om nog beter te worden dan ze al zijn. Dat geldt ook voor jou! We maken allemaal fouten en zolang je leert van je fouten, ben je bezig om beter te worden in het voetbal. Je kunt dus zeggen dat fouten maken hoort bij jouw ontwikkeling als voetballer.

3. Taken tijdens de wedstrijd.



Zorg dat je met je trainer en medespelers hebt afgesproken wat jouw taken zijn. Bijvoorbeeld: je bent rechtsback en het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de linksbuiten niet binnendoor komt. Dit betekent dat je hem moet dwingen buitenom te gaan, dus stel je jezelf zo op in het veld dat de weg naar binnen dicht is. Als je weet wat je moet doen in een wedstrijd, dan geeft het je rust en vertrouwen. Denk maar eens aan een moment dat je iets moest doen wat je nog nooit hebt gedaan bijvoorbeeld voor het eerst naar de middelbare school. Ik kan me herinneren dat ik dat spannend vond, jij ook? Ik had toen geen idee wat ik kon verwachten of hoe alles zou lopen. Soms kun je dat ook niet weten en dat is niet erg, maar in het voetbal geeft het je zekerheid als je weet wat je moet doen. Vraag desnoods aan je trainer of medespelers wat zij verwachten van jou.

4. Fantaseer over de wedstrijd!



Wayne Rooney en Didier Drogba doen dit ook regelmatig. Zij beelden zich in wat er kan gaan gebeuren in de wedstrijd, wat voor acties en goals zij zullen maken. Drogba heeft zelfs een keer een doelpunt gemaakt zoals hij die had ingebeeld voor de wedstrijd. Voor de wedstrijd kun je inbeelden wat voor acties, wat voor slidings, wat voor doelpunten of wat voor reddingen je gaat maken. Hoe vaker je fantaseert des te beter je er in wordt. Het kan namelijk lastig zijn om rustig te fantaseren zonder te worden afgeleid. Als je het eenmaal goed kunt, krijg je een hoop zelfvertrouwen en veel zin om te voetballen.

5. (Te) gespannen voor een wedstrijd?



Het kan gebeuren dat je (erg) gespannen bent voor een wedstrijd. Dat is helemaal niet erg, spanning zorgt ervoor dat je extra alert en geconcentreerd bent. Mocht je te gespannen zijn, dan kun je letten op je ademhaling. Als je te gespannen bent, focussen je hersenen zich namelijk vooral op de spanning. Op het moment dat jij diep inademt en rustig uitblaast, wordt het gedeelte in jouw hersenen geactiveerd dat verantwoordelijk is voor je concentratie en rust. Je kunt bijvoorbeeld deze vuistregel naleven: 3 seconden inademen en 9 seconden uitblazen (via je buik!).

6. Terugdenken aan leuke voetbalmomenten.



Het allerbelangrijkste in voetbal is het plezier dat je eraan beleeft. Waarschijnlijk is plezier de reden dat je begonnen bent met voetbal. Om ervoor te zorgen dat je meer zin krijgt en hebt in het voetbal kun je voor een wedstrijd terugdenken aan leuke momenten die je hebt beleefd in het voetbal. Dit kan van alles zijn, voor de één is dat op het schoolplein voetballen met vriendjes, voor een ander een doelpunt. Als je jezelf herinnert aan het plezier dat je haalt uit het voetbal zul je met meer plezier de wedstrijd ingaan!

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Het kan zijn dat je het lastig vindt om bepaalde tips uit te voeren (fantaseren/ademhalen) of dat je er weinig van merkt. Dat is normaal, dit zijn dingen die je waarschijnlijk weinig of misschien zelfs nog nooit hebt gedaan. Dan is het niet gek als het je dan nog niet goed lukt. Heb je weleens gekookt? De eerste keren dat ik kookte, was het behelpen. Maar naarmate ik het meer ben gaan doen, ben ik er beter in geworden en inmiddels kan ik koken. Sommige gerechten vind ik niet lekker, dus die maak ik niet meer. De gerechten die ik wel lekker vind, maak ik nog regelmatig en smaken steeds lekkerder. Zo werkt het ook met deze tips. Probeer ze uit en kijk of het bij jou past. Zo niet, heb je het in ieder geval geprobeerd en gebruik je een andere. Zo wel dan kun je jezelf het beste de tijd gunnen om er goed in te worden. De eerste keer dat je fantaseert over de wedstrijd zal misschien raar voelen, misschien kun je niet eens een rustig plekje vinden. De tweede, derde en vierde keer zijn misschien nog hetzelfde, maar naarmate je het meer doet, merk je dat het steeds makkelijker wordt en kun je uiteindelijk zelfs in de kleedkamer fantaseren over jouw wedstrijd.

Succes en mocht je vragen hebben over deze tips of iets anders met betrekking tot psychologie in het voetbal, dan kun je je vraag stellen op het forum!